Wednesday 26 June 2013

Mak nak handbag baru untuk raya

Sempena raya yang dah tak lama lagi, mak aku awal-awal dah cakap, nak handbag baru.  Spesifikasinya pun dia bagi.  Nak yang warna biru sebab nak padankan dengan baju raya katanya, saiz nak yang muat bawak iPad, handle tak nak yang panjang. Apa lagi entah yang mak cakap, aku dah tak ingat.  Yang aku tahu, paling kurang aku kena bajet untuk handbag yang mak nak tu, RM1,000. Pengsan!

Sebenarnya aku memang tak faham langsung dengan konsep handbag perempuan ni.  Handbag tak pernah cukup.  Mak aku dalam almari dia kat bawah tu penuh dengan handbag, tapi aku tengok yang dia asyik guna, yang satu tu aje. Yang lain, bila ditanya, ada yang untuk pergi kenduri lah, untuk pergi majlis lah, 
untuk pergi teman ayah kat padang golf lah (huh?).  Bukan handbag tu fungsi dia untuk bawak barang-barang yang sama ke. Perlu ke nak tukar-tukar? 

Lepas tu mak cakap, habis tu awak, nak motor besar lagi buat apa? Kan dah ada EX5 dengan Blade tu? Mak sebut Blade je aku dah tersentap, tiba-tiba teringat motor aku tu yang dah lama kat bengkel.  Vavi punya bengkel … bila motor aku nak siap entah. 

Ala mak ni, motor tu lain, kalau tambah satu, baru tiga … mak punya handbag dah tiga puluh! 
Mak sambung, “Kita kena hormat orang.  Masing-masing ada minat sendiri.  Kadang-kadang kita memang tak faham kenapa orang tu suka sesuatu benda tu sampaikan sanggup berhabis duit dan masa.  Sebabnya,  bila kita ada hobi, minat dengan sesuatu aktiviti atau benda, bila kita berhabis tu, kita beri kepuasan pada diri sendiri, sebagai reward, sebagai tempat kita divert attention kita dari masalah seharian.  Macam ayah tu, hari cuti je ada kat padang golf.  Tak cukup lagi tu, sanggup pergi jauh-jauh sebab orang ajak.  Ingat mak tak terasa ke? Tapi mak nak buat macam mana.  Mak kena hormat lah minat ayah tu.  Cumanya, kenalah cari minat yang positif sebab itu sebahagian dari hidup kita.  Tapi, kalau ayah tiba-tiba berminat nak tambah cawangan, memang mak hayun kayu golf tu kat kereta dia.”  

Eh mak ni tiba-tiba emo pulak…

Hmm … betul jugak cakap mak tu. Kita kena hormat orang.  Kalau kita tak setuju dengan apa yang orang lain suka, jangan la nak persoalkan banyak-banyak sampai tahap mengeji.  Kalau minat kita orang dok mengutuk, bengang la jugak kan.  Janji apa yang kita suka tu tak memberi kesan-kesan negatif pada kita dan orang-orang sekeliling kita, sudah lah.  

Ok lah mak… nanti mak dapatlah handbag baru mak tu.    

Lepas ni aku nak jumpa boss.  Nak mintak buat OT bulan puasa ni nanti. 

3 comments:

  1. apalah harga handbeg dgn pengorbanan srg ibu..

    ReplyDelete
  2. Rm1k je bro. tak terbayar dengan 9bulan downpayment mak mengandungkan kita dulu :) Istiqamah !

    ReplyDelete