Wednesday 30 May 2018

Lebam palsu, tuntutan palsu, akaun penyokong pun palsu


Permainan simpati Emilia Hanafi berterusan…

Kali ini, sejurus selepas terima ‘notice of demand’ daripada peguam bekas suami, SM Faisal Nasimuddin, drama simpati & palsu Emilia Hanafi diteruskan lagi di laman sosial.

Melalui peguamnya, SM Faisal berniat untuk kemukakan saman fitnah terhadap Emilia sekiranya gambar-gambar serta caption berunsur fitnah di laman sosial Instagram milik Emilia tidak dipadam, dan permohonanan maaf tidak dibuat.

Bagi yang tidak mengetahui perkara sebenar, ‘kes pukul’ yang dibicarakan di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur telah pun selesai. Mahkamah membuat keputusan bahawa SM Faisal tidak bersalah kerana hanya mempertahankan diri dari serangan bertubi-tubi Emilia yang mengamuk.

Ingatlah, Emilia bukannya seorang wanita lemah yang tidak berdaya. Dia ada ‘black belt’ dalam taekwondo.

Usaha untuk rayuan juga ditolak oleh mahkamah. Mahkamah berpuas hati dengan semua bukti, afidavit, laporan polis serta pembelaan kepada pihak SM Faisal. Bahkan, mahkamah turut memutuskan bahawa sepatutnya Emilia yang dibicarakan, bukannya SM Faisal.

Tidak puas hati dengan keputusan itu, Emilia cuba raih simpati dan dapatkan sokongan melalui posting Instagramnya yang menunjukkan kesan kecederaannya. Dia tulis caption yang cuba menipu netizens. Kononnya ada perintah perlindungan dari mahkamah untuk menghalang SM Faisal dari mendekati dirinya dan anak-anak.

Itu semua tidak benar. Faktanya, lebih banyak perintah mahkamah dikeluarkan kepada Emilia, bukannya SM Faisal. Ini termasuklah perintah agar Emilia membenarkan bekas suaminya itu berjumpa anak-anak. Perintah itu juga tidak dipedulikan oleh Emilia sehingga beberapa kali mendapat ‘contempt of court’.

Satu perkara yang ramai tidak sedar, banyak juga akaun-akaun media sosial palsu yang kononnya menyokong tindakan Emilia Hanafi. Akaun-akaun ini majoritinya baru saja dibuat, dan dengan jumlah posting dan follower yang sedikit.



Jika diteliti, kemungkinan akaun-akaun tersebut telah dicipta sendiri oleh Emilia dan gengnya untuk tunjuk betapa orang ramai menyebelahi beliau. Difahamkan, komen-komen dari netizens yang menyoalkan kesahihan kecederaannya itu, atau pun mempersoalkan motif sebenar Emilia semuanya telah dipadam.

Kesemua akaun-akaun palsu ini hanya mahu menunjukkan sokongan dan mencerminkan seolah-olah seseorang atau sesuatu pihak berada di pihak yang benar dalam sesuatu pertikaian. Ia juga dipraktikkan dalam dunia pemasaran untuk menjual produk atau perkhidmatan.



Dalam kes Emilia Hanafi ini, akaun-akaun tersebut telah diletakkan (‘planted’) dalam ruang komennya sendiri agar beliau nampak mendapat sokongan dari netizens. Akaun-akaun tersebut juga ‘berkunci’ iaitu bersifat ‘private’ kerana tidak mahu orang ramai mengesan kesahihan akaun-akaun tersebut.

Ada juga dalam kalangan akaun tersebut yang mencadangkan agar orang ramai mengutip derma dalam membantu Emilia berhadapan dengan saman fitnah dari SM Faisal. Setelah bertahun mengikis harta SM Faisal (dan sehingga kini masih tak cukup hingga buat tuntutan RM250 juta), kini mereka mahu mengikis dari orang ramai pula!

Sudah-sudahlah, Emilia!

-Nur

Di Petik dari laman Facebook Lek Lu Pikir Lu

0 comments:

Post a Comment