Thursday 21 December 2017

Boikot McD Bermusim

(Gambar Sekadar Hiasan)
Aku rasa umat Islam seluruh dunia terkesan bila Trump mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel dan sasaran pertama rakyat Malaysia ialah McD. Apa kena mengena McD dengan Israel? Rata2 berkata McD sasaran paling senang nk di boikot.

Apa salah McD sampai kena boikot? Kenapa tak boikot FB?? Nestle? ROKOK especially Philip Morris syarikat rokok Yahudi yang menguasai dunia.

Aku ada buat research sendiri dan refer orang yang lebih banyak ilmu dalam hal boikot ni. Satu gerakan yang diiktiraf di peringkat global malah di Malaysia pon turut ada gerakan ini. Iaitu gerakan yg diberi nama Boycott Divestment & Sanctions Malaysia - BDS Malaysia digerakkan oleh seorang academician dr UM bernama Prof Mohd Nazari Ismail.

Kau nak boikot mesti ada ilmu, bukan boikot menggunakan perasaan dan buat video bodoh prank staff McD. Dan untuk pengetahuan korang, video tue dari tahun 2014.



Jawapan dari BDS Malaysia
"BDS Malaysia sangat berhati-hati dalam memiilih syarikat untuk diboikotkan. Hanya syarikat yang jelas terbukti terlibat dalam kezaliman yang berlaku di Palestin yang akan dimasukkan di dalam senarai. Pada masa yang sama BDS Malaysia juga memberi perkiraaan kepada kekesanan kempen boikot yang akan dijalankan dan oleh itu memilih hanya 5 yang terpenting untuk difokuskan. Setelah membuat kajian yang mendalam, BDS Malaysia telah mengenalpasti 5 syarikat berikut yang wajar diboikot:

1. Caterpillar
2. Hewlett Packard (HP)
3. Hyundai Heavy Industries (HHI)
4. G4S
5. Ahava

Kita bukan nak boikot semua syarikat yg ada hubungan dgn Israel sbb nanti kempen kita akan jadi terbeban dan tidak popular. Sebenarnya Intel dan Microsoft pun ada hubungan dgn Israel, tapi JK BDS interational fikir bahawa tidak bijak utk masukkan mereka dlm list. Saya sebut tadi bahawa kita kena BIJAK.

Kalau syarikat tersebut milik seorang Yahudi tetapi ia tidak menyumbang kepada Israel, tak perlulah diboikot. Contohnya Facebook.

Kalau sesebuah produk itu asalnya dibangunkan oleh Yahudi Israel tetapi kemudiannya dibeli hak ciptanya/berpindah milik kepada syarikat lain, apa kewajarannya produk tersebut diboikot? Lebih-lebih lagi jika produk tersebut memang bermanfaat. Contohnya Waze!

Banyak lagi contoh kalau aku nak senaraikan tapi serahkan pada kebijaksaan korang untuk membaca sedalam dalamnya bukan sekadar baca headline dan ikut kawan boikot.




4-McDonald’s Malaysia Tidak Pernah Membayar Royalti Kepada McDonald’s Israel
https://rmf7.wordpress.com/2015/12/21/mcdonalds-di-malaysia-tidak-pernah-membayar-royalti-kepada-mcdonalds-di-israel/

5-Kebersihan Penghasilan Daging McDonald’s Dan Persijilan Halal JAKIM Melalui SOP yang Amat Ketat
https://rmf7.wordpress.com/2015/12/23/kebersihan-penghasilan-daging-mcdonalds-dan-persijilan-halal-jakim-melalui-sop-yang-amat-ketat/

6- Fakta Menolak Tohmahan McDonald’s Malaysia Menyumbang Kepada Israel
https://rmf7.wordpress.com/2015/12/24/fakta-menolak-tohmahan-mcdonalds-malaysia-menyumbang-kepada-israel/


Akhir skali, aku nak tekankan McD nie dah dimiliki sepenuhnya oleh syarikat Lionhorn Pte Ltd dari Arab Saudi, di bawah system francais yg dikenali sebagai “Developmental Licensee” (DL).

Diorang nie siap ada McD kat Mekah and Madinah, dan kalu korang boleh relate kepada Israel laknatullah tu jugak tak tau lah. 

-Social Ninja

0 comments:

Post a Comment