Thursday 7 June 2018

MV Agusta kembali ke perlumbaan Grand Prix


Jenama Itali MV Agusta akan berkerjasama dengan Forward Racing berlumba di dalam Kejohanan Dunia Moto2 ™

Sejarah perlumbaan motosikal berkait rapat dengan sejarah MV Agusta, pengeluar motosikal Eropah paling Berjaya dengan 75 kejuaraan dunia (38 rider dan 37 pengilang) dari 1952 hingga 1974. Pasukan MV Agusta adalah diantara pengeluar pertama yang berbaris pada permulaan untuk perlumbaan pertama dalam siri perlumbaan ini yang kini menjadi Kejohanan Dunia MotoGP ™. Pada mulanya Carlo Ubbiali mendapat tempat keempat, dan kemudian memenangi perlumbaan minggu berikutnya di Belanda.

Pada Julai 3, 1949. John Surtees, Ubbiali, Mike Hailwood, Phil Read dan kemudian, tentu saja, Giacomo Agostini: pelumba yang menjadi legenda dan orang penting dalam sejarah motosikal, menunggang motosikal MV Agusta. Seorang legenda yang mencatat sejarah Itali, dengan MV Agusta sebagai lambang kelahiran semula dan kejayaan negara Itali.

Empat puluh dua tahun kemudian, MV Agusta kembali, dengan peranan utama sebagai pengeluar Itali untuk menyertai Kejohanan Dunia Moto2 ™ bersama Pasukan Racing Forward.

MV Agusta memutuskan untuk berkerjasama dengan Pasukan Forward Racing, sebuah pasukan yang ditubuhkan pada tahun 2009 untuk bertanding di dalam Kejohanan Dunia Moto2 ™. Sejak dari awal penubuhannya, pasukan Forward Racing mencapai podium dalam perlumbaan sulung dan kemenangan pertama mereka pada pusingan kelima di Silverstone. Pasukan Forward Racing turut mengambil bahagian dalam Kejohanan Dunia MotoGP ™, dengan Aleix EspargarΓ³ mengungguli kedudukan kelas Terbuka pada akhir musim 2014.

Prototaip pertama untuk  Kejohanan Dunia Moto2 ™ sudah dalam fasa terakhir dan bakal beraksi pada bulan Julai 2018.

"MV Agusta adalah jenama paling berjaya dalam sejarah motosikal" kata Giovanni Castiglioni, Presiden MV Agusta. "Kembalinya MV Agusta ke Grand Prix adalah satu penghormatan yang besar bagi saya. Kejuaraan Dunia Moto2 ™ sangat kompetitif dan untuk berjaya kami perlu menggunakan teknologi dan pengalaman terbaik dalam pembangunan motosikal lumba".

"Impian membawa MV Agusta kembali ke Kejohanan Dunia dilahirkan bersama Claudio Castiglioni, yang saya selalu dikaitkan dengan harga diri dan persahabatan, dan impian itu menjadi kenyataan dengan anaknya Giovanni," kata Giovanni Cuzari, CEO Pasukan Forward Racing.  Saya bekerja selama bertahun-tahun untuk ini berlaku, dan sekarang saya berasa bangga untuk mengumumkan bahawa MV Agusta akan berlumba dalam Kejohanan Dunia Moto2 ™ dengan Pasukan Forward Racing. Saya juga menyedari tentang tanggungjawab besar yang digalas dalam mempunyai jenama yang berprestij di atas badan motosikal kami. MV Agusta dan CRC, akan berusaha dalam masa yang sesingkat mungkin demi impian semua peminat,"

Sumber: MotoGp

0 comments:

Post a Comment