Saturday 6 July 2013

Abangku yang metal



Metallica datang KL!

Mula-mula, aku nak gelakkan orang yang dah beli tiket show Metallica kat Singapore. Kah kah kah.

Nombor dua, aku tak tahu sangat pasal band ni. Abang aku dulu memang minat Metallica ni. Dia budak thrash.  Masa tu aku kecik lagi tapi aku ingat dia selalu pasang lagu kuat-kuat dalam bilik. Mak memang selalu marah dia. Dia buat dek je sambil tersengih-sengih macam kerang busuk.

“Lagu apa bising-bising ni? Macam setan!” mak aku selalu sound dia. Dia buat tak tau. Sengih sambil tunjuk buat devil’s horn dengan tangan.


Dari kecik aku dah biasa dengar lagu-lagu bising macam ni, semua datang dari bilik abang aku. Dia punya thrash, kadang-kadang time makan pun pasang Walkman. Kepala terhangguk-hangguk. “Lantak dialah,” kata bapak aku. 

Aku tau bapak aku tak marah sangat. Lagi pun, abang aku cemerlang kat sekolah. Bersukan pun aktif, kapten bolasepak, main ragbi. Semua cikgu suka dia, walaupun dia tak habis-habis dengan thrash metal dia.

Lepas habis sekolah, dia pergi luar negara. Lama jugak aku tak jumpa abang aku tu. Bilik dia, aku take over lah. Poster-poster Metallica, Slayer, Iron Maiden semua terpampang kat setiap dinding. Aku tak berani nak tanggal. 

Pejam celik pejam celik, aku pulak habis sekolah. Masuk U. Sepanjang tempoh ni pun, aku jarang dapat jumpa abang aku tu. Dia habis belajar, stay kat US lima tahun, kerja sana. Bila balik, dia dah ada keluarga. Jarang jugak jumpa dia, dia sibuk dengan kerja dan keluarga. Rambut pun dah pendek. Bukan takat pendek, dah nak botak pun.

Bila aku dapat tahu Metallica nak datang KL, aku cadang nak ajak abang aku pergi tengok. Yelah, jarang dapat luangkan masa dengan abang aku. Tiket mahal pun takpelah, asalkan aku boleh headbang dengan abang aku. 

Dulu masa kecik, kalau aku nak headbang, dia marah. “Budak kecik tak elok dengar muzik camni!” dia kata. Aku tak faham tapi aku ikut je cakap abang aku. Dia kira role model aku lah, walaupun lepas habis sekolah, kitorang macam dah tak serapat dulu.

Semalam aku telefon abang aku. Segan jugak aku nak sembang, tapi aku beranikan jugak. “Jom tengok Metallica, Bang Ngah. Acik belanja tiket,” aku kata.

Dia marah aku. Dia membebel sampai 10 minit. Aku cuba pekakkan telinga. Aku minta maaf, dia letak telefon. Sebak jugak hati aku.

Aku lupa dah 5 tahun abang aku masuk PAS. Kah kah kah!

0 comments:

Post a Comment