Friday 19 July 2013

Main kuda balik Raya

Ini pengalaman aku balik raya masa aku masih student ITM dulu. Biasalah, kalau student, lifestyle pun agak haprak, barang-barang berterabur, duit tak menentu dan belajar belakang kira. Kehidupan yang random sepanjang masa. 

Aku share bilik aku dengan lagi 3 orang, rumah aku ada dua bilik dan satu bilik untuk dua orang. Yang share bilik dengan aku, budak Sabah, jarang ada bilik, selalu lepak dengan budak-budak Sabah kat tempat lain. Bilik sebelah ada dua budak Kelantan, jarang jugak lepak bilik, lepak dengan member diaorang yang senegeri jugak. 

Hari Jumaat, aku dah beli tiket bas nak balik kampung minggu lepas. Lepas kelas habis pukul 3, aku pun balik packing barang kat bilik. Lebih kurang setengah jam packing, aku letih lepas tu tertidur terus.

Buka mata, kat luar dah gelap dah. Dah lepas waktu berbuka dah pun. Bas aku pukul 10.30, sekarang pukul 8.15. Sempat lagi. Aku masuk dapur, cari air, tekak dah perit. Nampak botol coke 1.5 Liter dalam fridge, cantik! 


Aku pun tuang penuh gelas, terus minum dengan pantas. Uiks, rasa pelik sikit. Rasa mint. Ahh, pedulikan, aku kena cargas.

Aku pergi naik bas dari Shah Alam ke Pudu. 18 minit tunggu, bas sampai aku pun naik. Duduk ajer kat atas seat, aku terus rasa mengantuk yang amat sangat. Kepala rasa pening. Okay, air tadi mesti bukan coke aje. Aku pun fikir lagi. Cis, mesti geng budak Kelantan tu punya stok ubat batuk diaorang dah masukkan dalam botol Coke.  Jilaka!

Aku tak tahan, mata pun letih nak terbukak. Kepala aku dah masuk waktu Maghrib, akal nak tergelincir dah. Aku pun lelapkan mata.“Bang, dah sampai”. Abang drebar bas sound aku. 

Tinggal aku sorang je dalam bas. Dah pukul 10. Cantik, sempat aku makan lagi. Aku bangun nak berjalan keluar. Pening, kepala masih berat, lutut rasa nak give in, nak give up. Tapi aku perlu teruskan. Kalau aku tidur kat Pudu, mungkin ada orang akan potong kemaluan aku dan jual aku kat Bangkok. Aku tak nak hidup aku berkesudahan begitu. 

Takper, aku makan dulu. Aku nak ambik wallet, eh dah takde. Alamak. Mana perginya wallet aku. Aku check dalam beg, takde jugak. Aiseh, hilang wallet lah pulak di saat-saat kritikal macam ni.

Dalam poket jeans aku ada siling, ada dua ringgit aku kira. Alamak, tiket bas pun dalam wallet aku. Habis, habis! Raya lagi 2 hari, aku ada kat Pudu tanpa tiket, tanpa duit. Semua orang pun tengah sibuk nak balik raya dan ramai yang dah balik dah pun. Zaman tu takde handphone la. Kepala masih berdenyut dan pemandangan pun blur. 


Dazed and Confused in Pudu

Tengah aku jalan pusing pusing kat seberang Pudu, ternampak aku kedai kuda.  Sekurang-kurangnya, aku boleh relaks fikir dalam aircond sambil hisap rokok. 


Tengah kepala pening, aku tengok diorang main mesin kuda.  Aku pun pernah terjebak jugak dulu tapi kejap je pasal aku memang tak terror berjudi. Lagipun judi tu haram. 

Aku masukkan syiling 20 sen, cuba nasib. Letak kat kuda 1-3. Lagu classic racing kuda pun keluar. Jeng jeng jeng, dapat 60 sen.  Aku pun masukkan 60 sen, cuba kuda 1-3 lagi sekali. Dapat RM 1.80. Wow. Wang aku berganda secara kuantum!


Manusia memang tamak. Aku pecahkan duit syiling aku semua ke syiling 50 sen, supaya aku boleh main betting lagi besar.  Mesin lain, crowd lain. We are with the big boys now.

Tiba-tiba aku teringat kata kata Chuck Palahniuk “ The only way to find true happiness is to risk being completely cut open” Mungkin tak relevan dengan kejadian yang aku sedang lalui pun sebenarnya tapi tu pun dah cukup untuk buat aku rasa hero. Dengan kepeningan yang tegar, aku masukkan semua duit aku dan bet untuk dapat 60 kali pulangan. This is it. 

Aku terbayang balik raya dengan adik beradik. Aku terbayang lemang dan mercun dan awek cun kat tepi kampung perasan bagus.  Aku mesti balik.Ting ting ting ting ting ting! Bunyi syiling jatuh kejutkan aku. Aku menang! Victory! Aku dapat 60 syiling 50 sen jadi aku dah ada 30 ringgit. Dengan pantas aku tukar duit kertas kat tauke kedai mesin kuda.  Aku pergi ke Pudu dan cari tiket ke kampung. Stok tiket dah habis tapi mamat runner yang aku jumpa cakap dia boleh kautimkan. 

Aku beli tiket 22 ringgit, 3 ringgit aku belanja makan nasi lemak bungkus dengan ais kosong dan 50 sen aku bagi kat pakcik tua India takde kaki mintak sedekah tepi jalan.

Sampai rumah kol 4 pagi. Aku happy. Dengan izin Allah, dapat juga aku beraya di kampung tahun ni. Syukur.


0 comments:

Post a Comment