Monday 29 July 2013

5 Iklan Raya Terbaik Abad Ini (Part 2)


Ini adalah bahagian kedua senarai iklan raya terbaik abad ini. Banyak iklan yang layak disenaraikan di sini tetapi aku menilai mengikut apa yang aku rasa. Iklan raya yang berkesan sentiasa membawa mesej kekeluargaan dan keharmonian. Aku bertuah sebab masih punya ayah dan mak serta kampung halaman. Oleh itu, hari raya lebih bermakna buat aku. Ini sambungan senarai 5 iklan yang terbaik pernah dihasilkan di Malaysia:-

1) Iklan Raya TM 2008


Budaya Balik Kampung sebenarnya semakin lama, semakin terhakis dek kerana pelbagai faktor. Pada aku, raya tidak akan sempurna jika tidak pulang ke kampung halaman. Iklan oleh TM ini sungguh menyentuh hati dan sanubari aku. Hargailah ibu bapa kita selagi mereka masih ada.

2) Iklan raya 2011- Permintaan Terakhir


Mengisahkan seorang isteri yang mahu menunaikan permintaan terakhir suaminya setelah mengetahui dirnya tidak dapat hidup lama kerana didapati menghidap barah otak. oleh itu kita harus hargai apa yang ada di hadapan kita sebelum ia meninggalkan kita. Sebuah produksi FarhanJamil yang cuba membawa sebuah penceritaan sadis kasih seorang isteri berlatarbelakangkan hari raya.

3) Iklan Hari Raya EON tahun 80an


Iklan klasik tahun 80an wajib disenaraikan kerana memaparkan lagu yang suatu ketika dahulu sering bermain di fikiran aku. Iklan EON ni simple sahaja, namun gandingan Jamal Abdillah dan Raja Ema berjaya menyuntik kelainan pada iklan hari raya. Lama sudah EON tidak membikin iklan raya.

4) Iklan Raya TV3 (2011) - "Kasih Yang Suci,Tiada Noktahnya "


Kalau iklan raya mampu buat aku bergenang air mata, iklan itu layak disenaraikan. Iklan Raya TV3 tahun 2011 ini mengisahkan penyatuan semula keluarga yang terpisah dek kesempitan kewangan. Ringkas tapi babak memohon maaf pada ibu memang tangkap leleh bai! Lagu “Perpisahan” oleh Anuar Zain dijadikan lagu latar pada iklan ini dan telah berjaya memberi mood melankolik itu.

5) Iklan Raya PNB - Baju Melayu Oren


“Suatu yang baik, janganlah diabaikan” adalah mesej yang cuba dibawa di dalam iklan lucu ini. Apabila melihat kembali sikap pembaziran yang sering kali diamalkan apabila tiba waktu raya, iklan ini berjaya membawa mesej agar bersederhana. Babak akhir yang sang suami jadi “Incredible Hulk” memang best. 

P/S: Masih menanti iklan raya terbaik tahun ini





0 comments:

Post a Comment