Monday 15 July 2013

5 Iklan Raya Terbaik Abad Ini (Part 1)

Salah satu benda yang aku selalu nantikan bila tiba musim puasa adalah iklan Raya. Iklan Raya selalunya akan dibikin dengan sangat berkualiti oleh syarikat-syarikat besar. Mesej dan penceritaan yang dibawa dalam iklan raya mampu mengimbau kenangan silam kita semua. Kadang-kadang rasa sangat terharu dengan mesej kekeluargaan yang dibawa. Boleh tangkap sayu! Aku rasa semua orang rasa benda yang sama tentang iklan raya. Oleh itu aku senaraikan di sini iklan-iklan raya terbaik sepanjang zaman mengikut pendapat aku. Memandangkan terdapat banyak iklan yang layak disenaraikan, aku buat Part 1 dulu.

1) Iklan Petronas Raya : Burung Murai


Simbolik Burung Murai ini memberi kesan mendalam kepada semua. Hanya dengan bermotifkan burung tersebut, penonton dibuai rasa sayu tentang kasih sayang seorang bapa. Memang sangat terkesan di hati dan sanubari ini.

2) Iklan Raya Petronas - Kisah Anak Balik Kampung Cari Internet


Iklan ini juga sangat berkesan membawa aspek hidup metropolitan di kampung. Pengajarannya apabila kita pulang ke kampung di hari raya, tinggalkanlah sebentar peranti-peranti pintar dan luangkan masa berkualiti bersama keluarga.

3) Iklan Raya TV3 2007 - Adibah Noor


Lari dari mesej kebiasaan yang dibawa di dalam iklan raya, Adibah Noor berjaya membawa watak seorang yang skeptik dan sentiasa bersangka buruk kepada semua. Lucu sekali jalan penceritaannya dan antara iklan yang berkualiti pernah dihasilkan TV3.

4) Iklan Raya Petronas 2006


Ini antara iklan raya melankolik yang pernah aku tonton. Kisah bagaimana menjaga seorang bapa yang sakit di rumah. Melayan bapa seperti orang asing di rumah dan akhirnya diberi petunjuk oleh anak-anak mereka sendiri.

5) Iklan Hari Raya Petronas Surat Untuk Ayah


Banyak sekali iklan yang cuba menengahkan kasih sayang seorang bapa. Iklan ini tidak terkecuali juga. Comel sekali pengarapan iklan ini yang mana seorang anak membuat tuntutan kos kepada bapa beliau. Boleh menangis tengok iklan ini.

P/S: Tak sabar menanti iklan raya tahun ini


0 comments:

Post a Comment